Η τρομοκρατία του καινούριου ή εξομολογήσεις ενός διαφημιστή .

«Το μικρό μου όνομα είναι Οκτάβ και ντύνομαι στο APC. Είμαι διαφημιστής: μάλιστα, μολύνω το σύμπαν. Είμαι ο τύπος που. . . σας κάνει να ονειρεύεστε πράγματα που δεν θα μπορέσετε να αποκτήσετε ποτέ. Ουρανός πάντα γαλανός, μια τέλεια ευτυχία, ρετουσαρισμένη σε Photoshop. Εικόνες τέλεια επεξεργασμένες, μουσικές αγαπημένες.

Όταν, κάνοντας αιματηρές οικονομίες, καταφέρετε να πληρώσετε το αμάξι των ονείρων σας, αυτό που λανσάρισα στην τελευταία μου διαφημιστική καμπάνια, εγώ θα το έχω κάνει ήδη ντεμοντέ. Έχω κιόλας τρία νέα μοντέλα να διαφημίσω και θα φροντίσω να λαχταράτε πάντα το επόμενο.

Το Γκλάμουρ είναι μια χώρα όπου κανείς δεν φτάνει ποτέ. Σας ντρογκάρω με το καινούριο, και το πλεονέκτημα του νεωτερισμού είναι ότι δεν μένει ποτέ νέος. Υπάρχει πάντα κάτι το καινούριο που κάνει το προηγούμενο να φαίνεται παλιό. Είμαι ταγμένος σε έναν ιερό σκοπό: να σας κάνω να σας τρέχουν τα σάλια.

Στο επάγγελμα μου κανένας δεν θέλει την ευτυχία σας, γιατί οι ευτυχισμένοι άνθρωποι δεν καταναλώνουν. Η δυστυχία σας τροφοδοτεί το εμπόριο. Στη διάλεκτό μας αυτό το έχουμε ονομάσει η μετα-αγοραστική απογοήτευση. θέλετε επειγόντως ένα προϊόν, αλλά μόλις; το αγοράσετε, σας λείπει ένα άλλο. Ο ηδονισμός δεν είναι ουμανισμός: είναι απλώς και μόνο η συνεχής ροή των χρημάτων. Το έμβλημα του; Ξοδεύω, άρα υπάρχω.

Αλλά για να δημιουργήσω νέες ανάγκες, πρέπει να κεντρίσω τη ζήλεια, τον πόνο, την απληστία: αυτά είναι τα πολεμοφόδιά μου. Και ο στόχος μου είστε εσείς. Ζω λέγοντας σας ψέματα και με ανταμείβουν πλουσιοπάροχα. Κερδίζω 13.000 € (χωρίς να υπολογίσω τα έξοδα που χρεώνω στην επιχείρηση, το υπηρεσιακό αμάξι., τις μετοχές και τη χρυσή αποζημίωση). Το ευρώ επινοήθηκε για να γίνονται οι μισθοί των πλουσίων έξι φορές λιγότερο αισχροί. Ξέρετε πολλούς που να κερδίζουν, στην ηλικία μου (33 ετών), 13.000 €; Σας μανιπουλάρω και μου δίνουν την καινούρια Mercedes SLK. . . . Διακόπτω ης ταινίες σας στην τηλεόραση για να βάλω τα διαφημιστικά σποτ μου, μου πληρώνουν διακοπές στο Σαιν Μπαρτελεμί ή στο Πουκέ. Βάζω και ξαναβάζω τα διαφημιστικά μου σλόγκαν στα αγαπημένα σας περιοδικά και μου προσφέρουν μια αγροικία στην Προβηγκία ή έναν πύργο στο Περιγκόρ ή μια βίλα στην Κορσική ή μια φάρμα στην Αρντές ή ένα μαροκινό παλάτι ή ένα καταμαράν στις Αντίλλες ή ένα γιοτ στο Σαιν Τροπέ.

Είμαι Παντού. Δεν πρόκειται να μου ξεφύγετε. Όπου και να πέσουν τα μάτια σας, κυριαρχούν οι διαφημίσεις μου. Σας απαγορεύω να πλήξετε. Δεν σας αφήνω να σκέφτεστε. Η τρομοκρατία του καινούριου μού χρησιμεύει για να πουλάω κενό. Ρωτήστε έναν οποιονδήποτε σέρφερ: για να κρατηθείς στην επιφάνεια, πρέπει να έχεις κάτι το κούφιο από κάτω. Σέρφινγκ είναι το να γλιστράς πάνω από μια χάσκουσα τρύπα.

Εγώ αποφασίζω τι είναι Αληθινό, τι είναι Ωραίο, τι είναι Καλό…Όσο πιο πολύ παίζω με το υποσυνείδητο σας, τόσο πιο πολύ με υπακούτε. Έτσι και εξυμνήσω ένα γιαούρτι στους τοίχους της πόλης σας, σας εγγυώμαι πως θα το αγοράσετε. Νομίζετε ότι επιλέγετε ελεύθερα, όμως αργά ή γρήγορα θα αναγνωρίσετε το προϊόν μου στα ράφια κάποιων σούπερ μάρκετ και θα το αγοράσετε, έτσι μόνο και μόνο για να το δοκιμάσετε, πιστέψτε με, ξέρω καλά τη δουλειά μου.

Μμμμμ, τι ωραία που είναι να διεισδύω στο μυαλό σας. Ηδονίζομαι μες στο δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου σας. Δεν ορίζετε πια τις επιθυμίες σας: Σας επιβάλλω τις δικές μου. Σας απαγορεύω να επιθυμείτε κάτι στην τύχη. Οι επιθυμίες σας είναι το αποτέλεσμα μιας επένδυσης που ανέρχεται σε δισεκατομμύρια ευρώ. Εγώ είμαι εκείνος ο οποίος αποφασίζει σήμερα αυτά που θα θελήσετε αύριο».


Φρεντερίκ Μπεγκμπεντέ.

Εκδόσεις Αστάρτη 2002

Μετάφραση Θεοδωρίδου

15 responses to “Η τρομοκρατία του καινούριου ή εξομολογήσεις ενός διαφημιστή .

  1. @betty

    κοσμοκαλόγεροι ή κοσμοπολίτες;

    @apeirotas

    εφιαλτικό πείραμα

    @N.ago

    καλώς σε βρήκα 🙂

    @aneksartitos

    δημιουργεί και ψεύτικες επιθυμίες που με το πες πες γίνονται «ανάγκες»

    Μου αρέσει!

  2. λιγο υπερβολικο αλλα απολυτα αληθινο δεν ειναι τυχαιο οτι και η παραμικρη διαφημιση, θετικη ή αρνητικη το τονιζω, προκαλει απιστευτη αυξηση των πωλησεων καθοτι δημιουργει ψευτικεσ αναγκες

    Μου αρέσει!

  3. Καλώς σε βρήκα!
    Ελπίζω, μετά από το …υποχρεωτικό διάστημα σιωπής, να τα πούμε πλέον συχνότερα από δω! Υγεία και χαρά, εύχομαι!

    Μου αρέσει!

  4. @apeirotas, έχεις απόλυτο δίκιο. Βρες μου έναν τρόπο να πείσω τα παιδιά (σύζυγος,γιος) να μην παίζουν τόσο(ηλεκτρονικά γκατζετάκια, παιχνίδια)!!

    Μου αρέσει!

  5. Μια μικρή εργασία για το σπίτι. Για έναν μήνα καταγράψτε τις αγορές σας. Όλες όμως. Και όχι μόνο το ποσό αλλά και το είδος. Από τσιγάρα μέχρι το λογαριασμό του κινητού (κι αυτό αγορά είναι) και από την εφημερίδα μέχρι τη βενζίνη στο αυτοκίνητο. Οτιδήποτε για το οποίο θα χρειαστεί να ανοίξετε το πορτοφόλι. Στο τέλος του μήνα και αφού γνωρίζετε το μισθό σας, θα καταλάβετε καλύτερα για ποιο λόγο εργάζεστε.
    Στην αρχή έχει ενδιαφέρον. Στο τέλος του μήνα η κατάθλιψη χτυπά την πόρτα μας.

    Μου αρέσει!

  6. Α, για να σου πω, λιτότητα, δίαιτα, ασφαλιστικό, θυσίες…πού το πας επιτέλους;! Ήδη έχουμε γίνει κοσμοκαλόγεροι!
    Πάντως, όποιος επιχειρήσει να εφαρμόσει όλα αυτά τα «πρέπει» δίχως εσωτερική συγκατάθεση(να το θέλω πραγματικά) καταλήγει στον ψυχίατρο.
    Ας κάνουμε λοιπόν την αυτοκριτική μας πρώτα και ο δυνάμενος χωρείν χωρείτω!

    Μου αρέσει!

  7. Συγνώμη για τις καθυστερημένς απαντήσεις αλλά δεν έχω πρόσβαση στο δίκτυο (κόπηκε η γραμμή)

    @markosthegnostic

    Και εμένα με ταρακούνησε αρκετά

    @taradela

    Καλημέρα. Οικονομική γυναίκα φαίνεστε 🙂

    @το βυτίο

    Εύστοχο κείμενο-εύστοχο σχόλιο. Είμαστε ελεύθεροι να αγοράζουμε την «ελευθερία» τους.

    @Mrs Smith
    «Αν καιγόταν τα σπίτι μας και όλα όσα εκεί μέσα υπάρχουν, αν χάναμε όλα τα υλικά μας αποκτήματα, για την έλλειψη ποιών πράγματι θα κλαίγαμε?»
    Ενδιαφέρουσα ερώτηση

    Μου αρέσει!

  8. Παίζουν με το μυαλό μας, τις επιθυμίες μας, τις ανασφάλειές μας, τις ελλείψεις μας….
    Ελεύθεροι να επιλέξουμε …..γελώ… αν είμασταν πράγματι ελεύθεροι θα επιλέγαμε αυτά που πράγματι χρειαζόμασταν. Που θα είχαμε ανάγκη. Που θα μας ήταν χρήσιμα και… όμορφα φυσικά.
    Αν καιγόταν τα σπίτι μας και όλα όσα εκεί μέσα υπάρχουν, αν χάναμε όλα τα υλικά μας αποκτήματα, για την έλλειψη ποιών πράγματι θα κλαίγαμε?

    Δεν μπορώ όμως να μην πω ότι ανάμεσα στους διαφημιστές υπάρχουν εξαίρετα μυαλά, και θαυμάσιες αισθητικά δουλειές.

    Μου αρέσει!

  9. έλεγε ο Καστοριάδης το 1993 » ζούμε μιαν από τις πιο κομφορμιστικές φάσεις της ελληνοδυτικής ιστορίας. Μας λένε ότι κάθε άτομο είναι ελεύθερο, ενώ στην ουσία όλα τα άτομα δέχονται παθητικά το μόνο νόημα που οι θεσμοί και το κοινωνικό πεδίο τους προτείνουν και στην ουσία τους επιβάλλουν»
    η έννοια της ελευθερίας είναι από τα βασικότερα ζητήματα της υπερ-καταναλωτικής κοινωνίας που αναπνέει στους ρυθμούς του lifestyle. πολύ ενδιαφέρον κείμενο.

    Μου αρέσει!

  10. Αγοράζω δε λέω, ψωνίζω αλλά σε σχέση με αυτά που βλέπω γύρω μου πολύ λιγότερο και μετά από πολύ ψάξιμο και σκέψη και τις περισσότερες φορές αυτά που χρειάζομαι.

    Πάντως η περιγραφή του τύπου είναι και ο λόγος που δεν μ΄αρέσουν οι διαφημίσεις που δείχνουν το τέλειο σπίτι, την τέλεια κουζίνα, το τέλειο πρωινό με τα τέλεια παιδιά και δυο τέλειους γονείς να χαίρονται επειδή τρώνε το γιαούρτι, το βούτυρο ή πίνουν το γάλα μιας εταιρείας. Και η αίσθηση που αποκτάς είναι ότι είναι αψεγάδιαστοι επειδή χρησιμοποιούν αυτή την εταιρεία. Και μόνο η περιγραφή μου προκαλεί στομαχικές ταλαντώσεις. Κλείνω γιατί φοβάμαι ότι θα φτάσω στο συντονισμό.

    Καλημέρα

    Μου αρέσει!

  11. @ I.P.Potis

    Δεν το έχω διαβάσει. Θα το κάνω όμως.

    @iliaxtida

    Υπάρχουν πνατως διάφορες τεχνικές «ωρίμανσης» καταλληλες για το κλίμα της οικονομίας της αγοράς.

    Μου αρέσει!

  12. θελω να πιστευω οτι ο καθενας μας εινια ωριμος να επιλεγει..κανεις βεβαια δεν αγοραζει μονο οτι χρειαζεται αλλα κυριως,οτι θελει..»θελει»? ή ΘΕΛΕΙ? μακαρι να ηξερε…

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

