Καταλήψεις και δημοκρατικές διαδικασίες: Ένα βήμα εμπρός δύο βήματα πίσω

Άκουσα τον κύριο Αλαβάνο να εγκωμιάζει τις «δημοκρατικές διαδικασίες» με τις οποίες οι μαθητές αποφασίζουν στα σχολεία για τις καταλήψεις. Θα υποθέσω ότι η πληροφόρησή του είναι ελλιπής και ότι δεν εθελοτυφλεί.

Συνήθως η πρώτη ψηφοφορία, όσο το σχολείο είναι ακόμα ανοιχτό, με την οποία αποφασίζεται το ξεκίνημα της κατάληψης, διεξάγεται σωστά, με ψηφοδέλτια , κάλπη και φανερή καταμέτρηση.

Μετά όμως… όταν μπει λουκέτο στις πόρτες, κάποιοι «ηγέτες» βάζουν λουκέτο και στην δημοκρατία.

Σε πολλά σχολεία, οι διαδικασίες είναι αντιδημοκρατικές έως αυταρχικές και γίνονται αποδεκτές από τους μαθητές με τρόπο που είναι τουλάχιστον ανησυχητικός.

Παραθέτω τους δημοκρατικούς τρόπους λήψης των αποφάσεων κατά την διάρκεια των καταλήψεων τις τελευταίες ημέρες όπως μου τις περιέγραψαν οι μαθητές μου.

Δημοκρατική διαδικασία Νο 1 (φανερή)

«Όσοι είναι υπέρ των καταλήψεων να έρθουν από εδώ, όσοι είναι κατά να πάνε από εκεί». Θυμίζει λίγο στρατόπεδο αιχμαλώτων. Αν κάποιος άλλος, ο Λυκειάρχης ας πούμε τους υποχρέωνε να ψηφίσουν με αυτό τον τρόπο για κάποιο άλλο ζήτημα θα μιλούσαν κάποιοι για απόπειρα χειραγώγησης των μαθητών.

Δημοκρατική διαδικασία Νο 2 («Οι δηλωσίες«)

Οι «εισηγητές» ζητάνε από τους μαθητές να υπογράψουν σε χαρτί προσθέτοντας δίπλα στην υπογραφή τους την λέξη «υπέρ» ή «κατά». Κάτι σαν δήλωση δηλαδή. (Κοίτα πως τα φέρνει η ζωή ε;). Όταν τους ρωτάω ποια είναι η σκοπιμότητα αυτής της διαδικασίας μου απαντούν πως έτσι οι «υπεύθυνοι» είναι καλυμμένοι απέναντι στον νόμο και πως όσοι υπογράφουν είναι υποχρεωμένοι να μένουν μέσα στο σχολείο.

Δημοκρατική διαδικασία Νο 3 («κρυφή» ψηφοφορία με κρυφή καταμέτρηση)

Οι μαθητές ψηφίζουν «κρυφά» γράφοντας σε ένα χαρτί το οποίο ρίχνουν σε μια σακούλα που περιφέρουν οι «εισηγητές» από τάξη σε τάξη. Ακολουθεί κρυφή καταμέτρηση. Στην περίπτωση αυτή μαθητής μου ανέφερε υπερήφανα πως πέταξε στα σκουπίδια μια χούφτα ψηφοδελτίων που έγραφαν “κατά” γιατί «έτσι κι αλλιώς ήταν μειοψηφία»

Όταν οι μαθητές μου περιγράφουν τον τρόπο λήψης των αποφάσεων και τους ρωτώ «Καλά δεν σας υποτιμά αυτό;» μου απαντούν «Τι να κάνουμε κύριε; Έτσι γίνεται».

Μήπως αυτή η κατάσταση συνθέτει στο μυαλό των μαθητών όχι την εικόνα μιας «αριστεράς» που αγωνίζεται στο πλευρό τους διασφαλίζοντας τα δημοκρατικά τους δικαιώματα, αλλά την μικρογραφία μιας «κυβερνώσας-εξουσιαστικής αριστεράς» που για χάρη του «ύψιστου» σκοπού υιοθετεί ή ανέχεται μεθόδους που καταπατούν δικαιώματα;

Μήπως έτσι κατασκευάζονται πολίτες άπειρης ανοχής;

18 responses to “Καταλήψεις και δημοκρατικές διαδικασίες: Ένα βήμα εμπρός δύο βήματα πίσω

  1. ακόμη ένα ποστ για τις καταλήψεις στο μπλογκ μου. Εσύ μαζεύεις επιχειρήματα για το «κατά», εγώ αποφάσισα να στηρίξω το «υπέρ».

    Να ζήσει ο χαβαλές θα έλεγα…

    Μου αρέσει!

  2. @daskalakos

    Πολύ ενδιαφέρουσα η αφήγηση του περιστατικού.
    Μερικοί τον ονομάζουν και «δημοκρατικό συγκεντρωτισμό».

    @Aqua

    Συζητάνε το πρόβλημα της εκπαίδευσης πίνοντας τον καφέ τους στις γειτονικές καφετέριες.

    Μου αρέσει!

  3. Στην περσινή κατάληψη, πριν καν προλάβουμε οι καθηγητές ν’ αποχωρήσουμε απ’ το σχολείο, οι επικεφαλής της κατάληψης είχαν ήδη κλειδώσει τις πόρτες και τις πύλες του κτηρίου. Ο λόγος απλός: για να μη φύγει κανένας απ’ τους μαθητές!

    Αμέσως μετά την πραγματοποίηση της κατάληψης, οι περισσότεροι μαθητές θελήσανε να φύγουνε να πάνε σπίτια τους. Δεν τους άφηναν όμως! Τι σόι κατάληψη θα ήταν χωρίς… καταληψίες; Οι αρχηγοί τους, τότε, αποφάσισαν να… μαντρώσουν τους συμμαθητές τους στο όνομά τους! Για το καλό τους! Για το καλό του αγώνα!

    Το οξύμωρο και το παράδοξο της απόφασής τους, τους διέφευγε, και οι καθοδηγητές από ένα ΤΕΙ τους παρότρυναν να μείνουν αμετακίνητοι στη δημοκρατική τους πρακτική.

    Εν τέλει η κοινή λογική επικράτησε, και τα περισσότερα παιδιά έφυγαν και πήγαν σπίτια τους.

    Ήταν ίσως η πιο γρήγορη επιβεβαίωση του ρητού «Η εξουσία διαφθείρει» που είδα ποτέ στη ζωή μου… Η δικτατορία του «προλεταριάτου» σε όλο της το μεγαλείο…

    Μου αρέσει!

  4. @xrysostomos

    Στους μαθητές δίνουμε ελαφρυντικά, στους κομματικούς καθοδηγητές και στους απόντες δασκάλους δεν δίνουμε.

    @J.McManus

    Σωστό κι αυτό. Και βελόνα στ’ άχυρα ψάχνουμε και πέτρες στα οχυρά τους πετάμε. Αλλά ας τους ανακατέψουμε τουλάχιστον λίγο τα άχυρα.

    Μου αρέσει!

  5. @xrysostomos

    Στους μαθητές δίνουμε ελαφρυντικά, στους κομματικούς καθοδηγητές και στους απόντες δασκάλους δεν δίνουμε.

    @J.McManus

    Σωστό κι αυτό. Και βελόνα στ’ άχυρα ψάχνουμε και πέτρες στα οχυρά τους πετάμε. Αλλά ας τους ανακατέψουμε τουλάχιστον λίγο τα άχυρα.

    Μου αρέσει!

  6. Και μένα μου τη δίνουν κάτι τέτοια «δημοκρατικά», ας δίνουμε όμως και κανένα ελαφρυντικό στους μαθητές…

    Εγώ στην ηλικία αυτή, δεν είχα ιδέα από πολιτική συνείδηση και πολύ συχνά παραδεχόμουν ότι κάτι «έτσι γίνεται». (Ελπίζω ότι) η άποψη αυτή άλλαξε, και ότι αυτό έγινε επειδή περασα από καταστάσεις που μου το διδάξανε, συμπεριλαμβανομένων και καταλήψεων.

    Ξέρω γω. Ο αναμάρτητος ας πιάσει την πέτρα – υπάρχουν πολλές.

    Μου αρέσει!

  7. @markosthegnostic

    μόνο που η νέα γενιά δεν είναι «δεξαμενή» αλλά τρεχούμενο νερό…

    @Niemandsrose

    Και είναι γνωστό πως η σκοτεινή πλευρά γεννιέται όταν αλλάζουμε τα φώτα της φωτεινής πλευράς.

    @Θέμης Λαζαρίδης

    Αυτή η μεσαία βαθμίδα της εκπαίδευσης έχει αφεθεί στην μοίρα της, κατάντησε μικρομεσαία και ουσιαστικά βρίσκεται κάτω από το όριο της πνευματικής φτώχειας. Πεποίθησή μου είναι πως δεν πρόκειται μόνο για αμέλεια , ανικανότητα ή αδιαφορία.

    @απ’αλλού
    επικοινωνούμε μέσω mail

    @Huginn

    Ναι. Δεν γίνεται σε όλα τα σχολεία. Κάποια στιγμή πρέπει να μιλήσουμε και για την στάση μερικών «καθηγητών» όχι μόνο τώρα αλλά σε όλη την εκπαιδευτική διαδικασία. Τα παράπονα των μαθητών είναι πολλά (και διασταυρωμένα). Η στάση αυτή των «δασκάλων και μόνο αυτή θα μπορούσε να είναι αιτία «στάσης».

    @ionios

    Aionios ionios…

    Μου αρέσει!

  8. Μπράβο preza tv που επισυμαίνεις για την ολιγαρχία που έχουμε ορίσει για πολίτευμά μας… Κυβερνούν οι λίγοι νόμιμα χωρία ουσιαστικές αντιδράσεις για 4 χρόνια κ η ιστορία επαναλαμβάνεται… Ακόμα και η δημοκρατική γαλλία αποσύρει το νόμο για δημοψήφισμα…
    Εγώ πάντωσ είμαι αντίθετος με τις καταλήψεις. Το σχολείο και το πανεπιστήμιο θα έπρεπε να είναι κλασικά κτίρια πεντακάθαρα και να μην περιφέρονται τραμπούκοι… Και οι τραμπούκοι δεν είναι φυσικά οι φοιτητές… Τραμπούκοι είναι οι αυριανοί πολιτικοί που θα κυβερνήσουν. Τα κοματόσκυλα. Τι με νοιάζει όμως…
    Μάθατε τι έγινε χτες?
    Στον περαία ήρθε στόλος και μιλούσε τη μαμά σας ασυστόλως!!!!
    ο θρήνος πάλι στα 4…χαχαχα…
    Δεν είναι άσχετο padrazo με το ποστ. Μην γελάς. Όπως οι αριστεροκάτι τα γυρίζουν όλα στο αφεντικά-εργάτες και εγώ το γυρίζω στον Θεο. Είμαι βαθιά θρησκευόμενος… ΠΑΟ

    Μου αρέσει!

  9. Απλά δεν γίνεται παντού έτσι. αν έχεις όρεξη γράψε και άλλες περιπτώσεις που ξέρεις 🙂 (είναι κρυμμένη απειλή αν δεν το κάνεις εσύ θα το κάνω εγώ 😛 )

    Μου αρέσει!

  10. Είναι σαν να έχουμε βάλει στα χέρια των παιδιών ένα όπλο χωρίς να τους δώσουμε οδηγίες χρήσεως. Δεν τους έχουμε εμφυσήσει δημοκρατική κουλτούρα, σεβασμό της αντίθετης άποψης. Δεν έχουμε θεσπίσει μηχανισμούς άμυνας απέναντι στην αυθαιρεσία και στον αυταρχισμό. Δεν τους έχουμε διδάξει τη διαφορά μεταξύ φανερής και κρυφής ψηφοφορίας, πότε ενδείκνυται η μεν και πότε η δε. Δεν τους έχουμε διδάξει ότι και οι μειοψηφίες έχουν δικαιώματα. Δεν τους έχουμε διδάξει την έννοια της απαρτίας. Δεν τους έχουμε διδάξει ότι υπάρχουν όρια και ποιά είναι αυτά. Δεν τους έχουμε διδάξει την υπευθυνότητα. Όταν δηλαδή παίρνουν την ευθύνη να καταλάβουν ένα σχολείο, είναι υπεύθυνοι για οποιαδήποτε ζημιά γίνει μέσα σε αυτό κατά τη διάρκεια της κατάληψης.

    Χρειάζεται επιγόντως να διδάξουμε στα παιδιά αυτά τα πράγματα. Το ποστ αυτό είναι ένα καλό πρώτο βήμα.

    Μου αρέσει!

  11. @preza Tv

    Σωστό αυτό που λες για το 60%. Εμπίπτει και αυτό στο κλίμα αυξημένης ανοχής σε αντιδημοκρατικές μεθόδους. Και μου φαίνεται περίεργο γιατί τα κόμματα της αριστεράς μιλάνε τόσο σπάνια και με τόσο χαμηλούς τόνους για την απλή αναλογική.

    @biologos

    Αυτή ακριβώς η φράση που ξεχώρισες και μου επαναλήφθηκε από όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές μου είναι που με ανησυχεί.
    Τα σχολεία έχουν μετατραπεί σε εργοστάσιο απαθών ψηφοφόρων. Αυτό δεν θέλουν άλλωστε κάποιοι;

    Μου αρέσει!

  12. «Τι να κάνουμε κύριε; Έτσι γίνεται».

    τραγικό, τραγικό , τραγικό.
    Μιλάμε όλοι μας για τις καταλήψεις μαθητών πιστεύοντας ότι όλα αυτά συμβαίνουν στη χώρα του παραμυθιού.Τα παιδιά μπορούν να γίνουν πολύ σκληρά και τη δημοκρατικότητα σαν στάση και τρόπο ζωής δεν την έμαθαν ούτε θα τη μάθουν όπως φαίνεται.Το παιδί μπορεί σήμερα να κάνει κατάληψη και να μοιάζει στα μάτια των ενηλίκων σαν αγωνιστής που παλεύει για τα δικαιώματά του.Αν βγάλουμε όμως από τη σκηνή το γιατί γίνονται όλα αυτά και δούμε μόνο το πώς τότε θα καταλάβουμε.
    Στα σχολεία επικρατεί πάντα ο νόμος του ισχυρού και της μάζας.Και αν το παιδί θέλει να παίζει με κανόνες των μεγάλων ας μάθει ότι στο παιχνίδι αυτό υπάρχουν και οι παράγοντες ευθύνη και επιπτώσεις.Και το παιχνίδι είναι σκληρό.

    ΥΓ.Σε μια δεκαετία θα τα λέμε ξανά για αυτή τη φουρνιά αποφοίτων και πως θα επηρεάσει όλη την αγορά.

    Μου αρέσει!

  13. Σωστα και ορθα αυτα που λες…αλλα μην ξεχνας οτι στη δημοκρατικη Ελλαδα αυτη τη στιγμη εχουμε για κυβερνηση ενα κομμα το οποιο το 60% του λαου δεν το θελει….

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

