Προκόπης Παυλόπουλος said

«Όπως είναι γνωστό, οι καιρικές συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές και η Πολιτεία έλαβε και λαμβάνει τα μέτρα εκείνα τα οποία είναι απαραίτητα έτσι ώστε από τη μια πλευρά να αντιμετωπισθούν οι κίνδυνοι από πυρκαγιές, ιδίως το καλοκαίρι, αλλά και να εξασφαλισθούν οι ανάγκες σε ό,τι αφορά το νερό.
Σπεύδω να πω ότι οι αποφάσεις της Κυβερνητικής Επιτροπής που ελήφθησαν εχθές, έχουν σχεδιασθεί εδώ και καιρό. Και είναι η πρώτη φορά που η Πολιτεία τόσο έγκαιρα έρχεται όχι απλώς να προγραμματίσει αλλά να οργανώσει τα μέτρα εκείνα τα οποία κινούνται προς τις κατευθύνσεις, τις οποίες ήδη ανέφερα.
Αυτό, προς όλους εκείνους οι οποίοι έσπευσαν να πουν -τη στιγμή κατά την οποία ως χθες ούτε καν είχαν αντιληφθεί το πρόβλημα- ότι, δήθεν, η Πολιτεία καθυστέρησε! Κάθε άλλο. Η φετινή κινητοποίηση είναι μια οργανωμένη ενέργεια που γίνεται για πρώτη φορά και σε ό,τι αφορά το χρονικό όριο αλλά και σε ό,τι αφορά τα μέτρα, το σχεδιασμό και την εκτέλεσή τους…»

Προκόπης Παυλόπουλος 14/3/07
Ντροπή Προκόπη. Ντροπή.Όλες οι δηλώσεις-φούμαρα εδώ (για να μην υπάρχει αμφισβήτηση)

Advertisements

4 responses to “Προκόπης Παυλόπουλος said

  1. ανωνυμος

    Δες την ανακοίνωση του Υπουργείου εσωτερικών εδω :

    http://www.ypes.gr/ypes_po/detail.asp?docid=1526

    η διάβασέ την ολόκληρη παρακάτω

    14/3/2007

    Κοινή συνέντευξη τύπου του Υπουργού ΕΣ.Δ.Δ.Α. Καθηγητή κ. Προκόπη Παυλόπουλου και του Γεν. Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας κ. Παναγιώτη Φούρλα.

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
    ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
    ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ
    ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ
    ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
    ΤΗΛ: 210 3393537, 210 3393581

    Τετάρτη, 14 Μαρτίου 2007

    ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ
    ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
    ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ
    ΚΑΘΗΓΗΤΗ κ. ΠΡΟΚΟΠΗ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ
    ΚΑΙ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
    κ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΦΟΥΡΛΑ

    ΠΡ. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ:
    Όπως είναι γνωστό, οι καιρικές συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές και η Πολιτεία έλαβε και λαμβάνει τα μέτρα εκείνα τα οποία είναι απαραίτητα έτσι ώστε από τη μια πλευρά να αντιμετωπισθούν οι κίνδυνοι από πυρκαγιές, ιδίως το καλοκαίρι, αλλά και να εξασφαλισθούν οι ανάγκες σε ό,τι αφορά το νερό.
    Σπεύδω να πω ότι οι αποφάσεις της Κυβερνητικής Επιτροπής που ελήφθησαν εχθές, έχουν σχεδιασθεί εδώ και καιρό. Και είναι η πρώτη φορά που η Πολιτεία τόσο έγκαιρα έρχεται όχι απλώς να προγραμματίσει αλλά να οργανώσει τα μέτρα εκείνα τα οποία κινούνται προς τις κατευθύνσεις, τις οποίες ήδη ανέφερα.
    Αυτό, προς όλους εκείνους οι οποίοι έσπευσαν να πουν -τη στιγμή κατά την οποία ως χθες ούτε καν είχαν αντιληφθεί το πρόβλημα- ότι, δήθεν, η Πολιτεία καθυστέρησε! Κάθε άλλο. Η φετινή κινητοποίηση είναι μια οργανωμένη ενέργεια που γίνεται για πρώτη φορά και σε ό,τι αφορά το χρονικό όριο αλλά και σε ό,τι αφορά τα μέτρα, το σχεδιασμό και την εκτέλεσή τους.
    Επίσης, για την εισήγησή μου στην Κυβερνητική Επιτροπή θέλω να επισημάνω ότι ιδίως σε ό,τι αφορά τα θέματα της πολιτικής προστασίας, ο όλος σχεδιασμός μας εντάσσεται στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας δεδομένου ότι η κύρια ευθύνη για τα θέματα της πυρόσβεσης ανήκει στο Πυροσβεστικό Σώμα, άρα στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης.
    Επομένως, η εισήγηση την οποία έκανα, όπως επίσης και η εγκύκλιος την οποία έχει αποστείλει ο κύριος Φούρλας, αφορούν τις αρμοδιότητες πολιτικής προστασίας η οποία ως «βοηθός εκπληρώσεως», για να χρησιμοποιήσω το γνωστό νομικό όρο, προσέρχεται χωρίς να παρεμβαίνει καθόλου στις αρμοδιότητες άλλων Υπουργείων και άλλων Σωμάτων, όπως είναι ιδίως το Πυροσβεστικό Σώμα.
    Με αυτές τις διευκρινίσεις θέλω να επισημάνω τρία, κυρίως, πράγματα τα οποία αφορούν αρμοδιότητα του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. Το πρώτο: Θέματα της πολιτικής προστασίας. Νωρίτερα από κάθε άλλη φορά απεστάλη από τον κύριο Φούρλα η εγκύκλιος που αφορά τις αρμοδιότητες της Πολιτικής Προστασίας σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Και εχθές εγκρίθηκε από την Κυβερνητική Επιτροπή η εισήγησή μου που στηρίζεται πάνω σε αυτήν, ακριβώς, την εγκύκλιο.
    Σε γενικές γραμμές η εγκύκλιος -θα σας πει περισσότερα ο κύριος Φούρλας- στηρίζεται στο ότι, όπως κάθε χρόνο βεβαίως, η αντιπυρική περίοδος αρχίζει την 1η Μαΐου και τελειώνει στις 31 Οκτωβρίου. Από εκεί και πέρα νωρίτερα, επαναλαμβάνω, από κάθε άλλη φορά συνέρχεται στις αρχές του Απριλίου το Κεντρικό Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας στο οποίο μετέχουν 12 συναρμόδια Υπουργεία καθώς επίσης και οι φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ιδίως ΚΕΔΚΕ και ΕΝΑΕ.
    Ο σχεδιασμός είναι έτοιμος. Το Συντονιστικό Όργανο -το οποίο, όπως είπα, θα συνέλθει στις αρχές Απριλίου- θα επαναλάβει προς κάθε κατεύθυνση, προς όλους τους φορείς, τις υποχρεώσεις τις οποίες έχουν για να μπορεί να κάνει, με ακραίο όριο την 18η Μαΐου, τον έλεγχο του ότι όλοι και για ολόκληρη αυτή την περίοδο θα βρίσκονται σε ετοιμότητα και θα έχουν λάβει τα απαιτούμενα μέτρα.
    Το Κεντρικό Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας θα δώσει τις οδηγίες προς τους 13 Περιφερειάρχες, οι οποίοι έχουν την ευθύνη της επίβλεψης του εάν και κατά πόσον τα μέτρα που αποφασίζονται, λαμβάνονται σε τοπικό επίπεδο, και ιδίως σε νομαρχιακό επίπεδο όπου τη σχετική αρμοδιότητα έχει το Συντονιστικό Νομαρχιακό Όργανο.
    18 Μαΐου, λοιπόν, θα έχει ολοκληρωθεί όχι ο σχεδιασμός -που είναι έτοιμος- ούτε ο προγραμματισμός μέτρων, που και αυτός, όπως είπα προηγουμένως, έχει ήδη γίνει. Αλλά τη 18η Μαΐου θα είμαστε έτοιμοι να ξέρουμε ότι κάθε ένας φορέας, ο οποίος είναι αρμόδιος σε διοικητικό επίπεδο -και συμπληρωματικά σε σχέση με το Πυροσβεστικό Σώμα- μπορεί να ασκήσει όλες τις αρμοδιότητες που του αναλογούν και έχει λάβει όλα τα προγραμματισμένα μέτρα μέχρι το τέλος της αντιπυρικής περιόδου.
    Εδώ θέλω να επισημάνω ότι ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί από πλευράς Πολιτείας στις εστίες εκείνες οι οποίες είναι πιο επικίνδυνες από πλευράς ανάφλεξης, δηλαδή από πλευράς έκρηξης μιας πυρκαγιάς. Από την εμπειρία η οποία υπάρχει, γνωρίζουμε ότι μια από τις κυριότερες εστίες είναι οι παράνομες χωματερές, οι χώροι παράνομης εναπόθεσης απορριμμάτων.
    Εδώ επισημαίνω ότι όταν αναλάβαμε τα καθήκοντά μας, δηλαδή τον Μάρτιο 2004, υπήρχαν σε ολόκληρη την επικράτεια περίπου 3.000 παράνομες χωματερές. Με συντονισμένες προσπάθειες, με προγραμματισμό και ενόψει και των κοινοτικών υποχρεώσεων -δεδομένου ότι 31/12/07 δεν πρέπει να υπάρχει ούτε μια παράνομη χωματερή- αυτή τη στιγμή που μιλάμε έχουν μειωθεί κάτω από τις 800 οι παράνομες χωματερές. Και τις παραλάβαμε, επαναλαμβάνω, στον αριθμό των 3.000 και χωρίς κανέναν προγραμματισμό για το τι θα γινόταν για το κλείσιμό τους.
    Στην εγκύκλιο η οποία υπάρχει από πλευράς πολιτικής προστασίας, αναφέρεται ο αριθμός 971. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στην έρευνα η οποία ολοκληρώθηκε κατά το μήνα Νοέμβριο. Έκτοτε έχουν γίνει προσπάθειες και, επαναλαμβάνω, οι παράνομες χωματερές είναι λιγότερες από 800. Δεν παύει όμως και αυτές οι 800 να βρίσκονται, στην μεγαλύτερη πλειοψηφία τους, κοντά σε δάση, δασικές εκτάσεις, ή χορτολιβαδικές εκτάσεις και ο κίνδυνος είναι σημαντικός.
    Γι? αυτό και μέσω της εγκυκλίου του κυρίου Φούρλα αλλά και μέσα από την εισήγηση την οποία έκανα εχθές στην Κυβερνητική Επιτροπή, ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στην επίβλεψη όλων αυτών των παράνομων χωματερών -που κλείνουν σταδιακά- ώστε φέτος το καλοκαίρι να μην αποτελέσουν εστίες ανάφλεξης.
    Γι? αυτό και επισημαίνεται προς τους Περιφερειάρχες ότι και αυτοί αλλά και τα Όργανα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που είναι αρμόδια, θα πρέπει να έχουν την επίβλεψη, ιδίως σε κρίσιμες στιγμές, έτσι ώστε να αποφύγουμε πυρκαγιές οι οποίες δημιουργούνται από τις παράνομες χωματερές.
    Παράλληλα, τα χρήματα που αναλογούν από πλευράς Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ βαθμού -στους Δήμους δηλαδή και στις Κοινότητες- για την λήψη μέτρων για αποφυγή πυρκαγιάς, θα έχουν δοθεί ένα μήνα νωρίτερα από ό,τι δίνονται συνήθως, δηλαδή, μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου, ενώ συνήθως αυτά δίνονταν τον Μάιο.
    Έτσι, το τονίζω: Φέτος για πρώτη φορά, και ενόψει της κρισιμότητας της κατάστασης επειδή οι καιρικές συνθήκες είναι ιδιαιτέρως δυσμενείς, από τη μια πλευρά η Πολιτεία οργάνωσε την λήψη μέτρων, τον σχεδιασμό τους και την εκτέλεσή τους νωρίτερα από κάθε άλλη φορά. Και, εν πάση περιπτώσει, όλος ο σχεδιασμός της πολιτικής προστασίας και η λήψη των σχετικών μέτρων πήγαν ένα μήνα νωρίτερα. Δηλαδή μέσα στο Μάρτιο και όχι τον Απρίλιο, όπως γινόταν συνήθως. Από πλευράς, λοιπόν, Πολιτείας υπάρχει πλήρης ετοιμότητα, κάτι το οποίο δεν είχε γίνει ποτέ στο παρελθόν.
    Ένα δεύτερο θέμα που ήθελα να επισημάνω από πλευράς Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, είναι τα μέτρα τα οποία αφορούν τη λειψυδρία ιδίως σε περιοχές που αντιμετωπίζουν ή θα αντιμετωπίσουν μεγαλύτερα προβλήματα. Και οι οποίες, εκτός από τις συγκεκριμένες κοινωνικές ανάγκες, έχουν σχέση με τον τουρισμό. Και μιλώ ιδίως για το Βόρειο και Νότιο Αιγαίο.
    Εδώ πολύ πριν καν από την Κυβερνητική Επιτροπή, εγκαίρως, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, το Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης οργάνωσε το σχεδιασμό και τη λήψη των μέτρων εκείνων τα οποία αφορούν τη διασφάλιση των υδάτινων πόρων, ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα και για τον πληθυσμό και για τον τουρισμό.
    Έτσι και για το Βόρειο και Νότιο Αιγαίο, λαμβάνονται μέτρα τα οποία είναι σχετικά με την εξασφάλιση μονάδων αφαλάτωσης, με την προμήθεια υδροφόρων οχημάτων, με τη μίσθωση πλοίων για την μεταφορά ύδατος, όπου αυτό χρειάζεται. Όπως επίσης και για την εκτέλεση πρόσθετων έργων για δεξαμενές και για δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης.
    Το συνολικό πρόσθετο ποσό για το Βόρειο και Νότιο Αιγαίο είναι 16.710.000 ? τα οποία θα εξασφαλισθούν μέσω της ΣΑΕ055. Και αυτό γίνεται εδώ και καιρό. Δηλαδή, αυτό που αποφασίστηκε εχθές από την Κυβερνητική Επιτροπή έχει σχεδιασθεί πολύ νωρίτερα, δεδομένου ότι τα συγκεκριμένα μέτρα κατά περιοχές του Βόρειου και Νότιου Αιγαίου έχουν προγραμματισθεί, όπως τόνισα προηγουμένως, από τις αρχές Φεβρουαρίου.
    Και ένα τελευταίο, πάλι από πλευράς αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης: Είναι το θέμα των αδειών των δημοσίων υπαλλήλων. Επειδή φέτος ο προγραμματισμός των αδειών γίνεται εντελώς διαφορετικά σε σχέση με άλλες χρονιές, θέλω να ευχαριστήσω την ΑΔΕΔΥ γιατί η λήψη των σχετικών μέτρων και η εγκύκλιος που στείλαμε έγινε σε συνεργασία με την ΑΔΕΔΥ μαζί της. Η ΑΔΕΔΥ αντιλαμβάνεται το πόσο κρίσιμα είναι τα πράγματα και το ότι θα πρέπει, και στο χώρο του δημόσιου τομέα, να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα.
    Ο λόγος για τον οποίο βγήκε αυτή η εγκύκλιος είναι διότι δεν θα πρέπει οι δημόσιες υπηρεσίες να επιβαρύνουν το δίκτυο της Δ.Ε.Η. με μια ανισομερή κατανομή των αδειών μέσα στο καλοκαίρι. Δηλαδή να έχουμε περιπτώσεις όπου όλος ο δημοσιοϋπαλληλικός κόσμος σε στιγμές αιχμής είναι μέσα στις δημόσιες υπηρεσίες και άλλες περιόδους όπου υπάρχουν πολλοί λιγότεροι υπάλληλοι.
    Έτσι λοιπόν, η εγκύκλιος αυτή είχε διπλό στόχο: Από τη μια πλευρά να διασφαλίσει πλήρως την ομαλή και συνεχή λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών. Και από την άλλη να μην υπάρχει αυτή η ανισομέρεια σε ό,τι αφορά την κατανομή του προσωπικού.
    Γι? αυτό το λόγο κατά τη χρονική περίοδο από 1ης Ιουλίου μέχρι 15 Σεπτεμβρίου, που είναι η περίοδος των θερινών αδειών, ζητήσαμε να προγραμματισθούν έτσι οι άδειες ώστε ανά εβδομάδα -το επαναλαμβάνω ανά εβδομάδα- σε κάθε δημόσια υπηρεσία να υπηρετεί κατά κανόνα αριθμός υπαλλήλων που αντιστοιχεί στα 2/3. Και το 1/3 να παίρνει την άδειά του.
    Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει ισόρροπη κατανομή του προσωπικού όλο το καλοκαίρι. Έτσι και οι πολίτες δεν θα ταλαιπωρούνται, γιατί οι υπηρεσίες θα λειτουργούν κανονικά, αλλά και δεν θα δημιουργούνται σημαντικά προβλήματα σε ό,τι αφορά την κατανάλωση περιττής ενέργειας από τις δημόσιες υπηρεσίες.
    Αυτό πρέπει να το δει κανείς σε συνδυασμό με τις παραγράφους εκείνες της εγκυκλίου που δίνουν τις εντολές ώστε κάθε αρμόδιος στις υπηρεσίες αυτές από τη μια πλευρά να εξασφαλίσει τη συντήρηση των κλιματιστικών μηχανημάτων για να λειτουργούν χωρίς κατανάλωση ενέργειας παραπάνω από ό,τι χρειάζεται. Και, βεβαίως, να μην παραμένουν τα κλιματιστικά μηχανήματα ανοιχτά περισσότερο από ό,τι χρειάζεται. Δηλαδή συνδυάζουμε και την παρουσία του απαραίτητου προσωπικού και τη λήψη μέτρων ώστε όσο το δυνατόν η κατανάλωση ενέργειας για κλιματιστικά μηχανήματα το καλοκαίρι να είναι λιγότερη.
    Στην πορεία, και ανάλογα με τις ανάγκες που εμφανίζονται, εάν χρειασθεί θα λάβουμε περισσότερα μέτρα. Επαναλαμβάνω, όμως, ότι και από πλευράς Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης αυτά τα μέτρα, τα οποία εξαγγείλαμε, είναι από καιρό προγραμματισμένα. Και σε κάθε περίπτωση θα παρακολουθούμε εκ του σύνεγγυς την εκτέλεσή τους και από τις κεντρικές και από τις περιφερειακές υπηρεσίες καθώς και από τις υπηρεσίες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
    Λίγα περισσότερα θα σας πει ο κύριος Φούρλας.
    Π. ΦΟΥΡΛΑΣ:
    Θέλετε να μου κάνετε ερωτήσεις συγκεκριμένες; Τα ανέφερε ήδη ο Υπουργός όλα. Θα μπορούσα εγώ συμπληρωματικά να πω τούτο: Όπως είπε ο κύριος Υπουργός, ο σχεδιασμός και η έναρξη της αντιπυρικής περιόδου γίνεται 1η Μάη. Έτσι το θέλουν τα θεσμικά κείμενα, έτσι το θέλει ο σχεδιασμός, έτσι το θέλει η απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής και ο Πρωθυπουργός.
    Αυτό δεν σημαίνει ότι κάποιες εργασίες θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί την 1η Μάη. Γιατί; Ο μηχανισμός θα είναι σε ανάπτυξη αλλά αν βρέχει όλο τον Απρίλη θα βάλουμε τους Δημάρχους να κόψουν τα χόρτα τότε; Και αν βρέχει και τον Μάη; Στο πρώτο δεκαήμερο Μαΐου τι θα γίνει; Θα δώσουμε τα χρήματα και μετά θα ξανακόβουμε χόρτα τον Ιούνιο;
    Αντιλαμβάνεσθε λοιπόν ότι κοντά στο νου και η γνώση. Οι τοπικοί άρχοντες και οι φορείς ξέρουν τι να κάνουν. Και κάτι ακόμα: Αν βρέχει τον Απρίλη και κατεβάζουν τα ρέματα νερά, το ορεινό οδικό δασικό δίκτυο, το οποίο είναι χωμάτινο καταστρέφεται. Επομένως, θα βάλουμε τα μηχανήματα τον Απρίλη να το επισκευάσουμε, και να το ετοιμάσουμε και τον Μάη θα είναι πάλι κατεστραμμένο και δεν θα μπορούν να περάσουν τα πυροσβεστικά αυτοκίνητα;
    Άρα λοιπόν επαναλαμβάνω, ο σχεδιασμός βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη και κάποιες εργασίες ενδέχεται να χρειασθεί να γίνουν και μετά την 1η Μάη.
    Τώρα, για την ετοιμότητα του μηχανισμού -το ανέφερε και ο κύριος Υπουργός- θα το επαναλάβω και εγώ γιατί εγώ θα επιμείνω περισσότερο στο πρακτικό μέρος. Να είστε σίγουροι ότι θα είναι πανέτοιμος ο μηχανισμός μας, ο κρατικός μηχανισμός από πλευράς μέσων και εμπειρίας, και όταν λέω μέσων εννοώ αυτοκίνητα, αεροπλάνα, ελικόπτερα. Οι αποφάσεις που πάρθηκαν, δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τα προηγούμενα χρόνια. Θα έλεγα ότι φέτος ο μηχανισμός μας είναι πληρέστερος, και δεν αναφέρομαι μόνο στο Πυροσβεστικό Σώμα που αν θέλετε είναι ο κατ΄ εξοχήν υπεύθυνος φορέας για την δασοπυρόσβεση. Υπάρχει εμπειρότατο προσωπικό και επίσης οι χειριστές των αεροσκαφών και των ελικοπτέρων είναι εμπειρότατοι. Για τους πυροσβέστες δεν το συζητώ, έδωσαν εξετάσεις και έχουν πάρει άριστα τα παρελθόντα 5-6 χρόνια.
    Κατά συνέπεια, μπαίνουμε σε μια ίσως δύσκολη περίοδο, ένα δύσκολο καλοκαίρι. Γιατί η εμπειρία και τα στατιστικά στοιχεία εκεί μας οδηγούν. Μας λένε δηλαδή ότι όταν το χειμώνα δεν έχουμε σοβαρές χιονοπτώσεις και βροχοπτώσεις αλλά και η άνοιξη δεν έχει βροχοπτώσεις, τότε πράγματι το καλοκαίρι είναι επικίνδυνο από πλευράς πυρκαγιών.
    Προσωπική μου εκτίμηση είναι όμως και από την εγκύκλιο που βγάλαμε και από τις συζητήσεις που έχουμε κάνει με τους αρμόδιους φορείς αλλά και από τις δυο συνεδριάσεις που θα κάνει το Κεντρικό Συντονιστικό Πολιτικό Όργανο -μια στο τέλος του Απρίλη και άλλη μία μέσα στο Μάη για να μας πουν πόσο έτοιμοι είναι- ότι θα έχουμε έναν μηχανισμό αξιόπιστο. Και θα αντιμετωπίσουμε την κατάσταση όσο δύσκολη και αν είναι.
    Εμείς σχεδιάζουμε και προετοιμαζόμαστε για τα δύσκολα. Αν έρθουν εύκολα καλώς να έρθουν.
    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
    Κύριε Γενικέ, έχετε κάνει μία μελέτη για τις περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας. Έχετε να μας πείτε κάτι γι? αυτό;
    Π. ΦΟΥΡΛΑΣ:
    Ναι, με τον κύριο Υπουργό από το χειμώνα ακόμα, δηλαδή από τον Ιανουάριο θα έλεγα, προβληματιζόμαστε για το καλοκαίρι, παράλληλα με τα χιόνια. Και είχαμε πει να γίνει σύγκριση με κάποια στοιχεία του παρελθόντος. Κάναμε λοιπόν μια μελέτη και είδαμε ότι πράγματι σε πολλές περιοχές όπου βέβαια υπάρχουν μηχανήματα που μπορούν να μετρούν την βροχόπτωση -τα πήραμε αυτά τα στοιχεία από την Ε.Μ.Υ- σε κάποιους νομούς που κάποιες χρονιές δεν είχαμε πολλές χιονοπτώσεις και είχαμε λίγες βροχοπτώσεις, οι πυρκαγιές το καλοκαίρι παρουσίαζαν μία έξαρση. Αυτά τα στοιχεία δεν τα δίνουμε διότι περιβάλλονται με το κύρος της αυθεντικότητας επιστημονικά αλλά δεν είναι τα μόνα στοιχεία που προσδιορίζουν και τις καταστροφές. Αυτή είναι μία παράμετρος.
    Από εκεί και πέρα το πόσο ικανός είναι ο μηχανισμός, μπορεί να εκδηλωθούν πυρκαγιές και να κατασταλούν επειδή υπάρχει ο μηχανισμός και αντιδρά άμεσα. Άλλη επικινδυνότητα έχει στην Φλώρινα, άλλη στην Ρόδο. Άλλη υπάρχει στην Βόρεια Εύβοια και άλλη στον Έβρο.
    Σε κάθε περίπτωση έχουμε τέτοια στοιχεία τα οποία και μας βοηθούν. Και θα δούμε πώς θα αναπτύξουμε τον μηχανισμό μας. Δηλαδή εκεί που βλέπουμε ότι, οι περιοχές που φαίνονται ότι τα παρελθόντα έτη είχαμε μεγάλες καταστροφές θα επισημάνουμε αυτή την αναγκαιότητα και την αδυναμία σε όλους τους φορείς και εκείνοι θα λάβουν τα μέτρα τους.
    ΠΡ. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ:
    Θα ήθελα να τονίσω το εξής, αν και αυτό είναι περισσότερο αρμοδιότητα του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης. Ποια είναι η ιδιαιτερότητα του φετινού καλοκαιριού, σε σχέση με άλλα, αν επαληθευθούν τα μετεωρολογικά δεδομένα και φτάσουμε σε ένα καλοκαίρι όπου και η άνοιξη δεν έχει δώσει σημαντικές βροχές;
    Δεν υπήρξαν επίσης πολλά χιόνια. Ή δεν υπήρξαν καθόλου χιόνια, ιδίως σε ορεινούς όγκους που είναι δασικοί. Αυτό τι συνέπεια έχει; Όταν έχουμε σημαντικά χιόνια ή βροχές, στα δάση που δημιουργούνται πάνω από τα 800 μέτρα δεν υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα σε ό,τι αφορά την πυρκαγιά. Αντιθέτως υπάρχουν πιο κάτω γιατί η βλάστηση είναι μεγάλη. Και, επομένως, η προσοχή είναι περισσότερη στην κάθε περιοχή, όπου λόγω της βλάστησης μπορεί να ξεσπάσει πυρκαγιά. Φέτος όμως, εξαιτίας της έλλειψης των βροχών και των χιονοπτώσεων, μπορεί να παρατηρηθεί το φαινόμενο να μην έχουμε σημαντικές φωτιές ή εστίες φωτιάς χαμηλότερα, αλλά να έχουμε φωτιές εξαιτίας της ξηρασίας από τα 800 μέτρα και πάνω όπου έχουμε πυκνά δάση.
    Εκεί η αντιμετώπιση της πυρκαγιάς είναι πολύ πιο δύσκολη από ό,τι όταν είναι σε χώρους όπου αμέσως μπορούν να παρέμβουν πεζοπόρα τμήματα.
    Εκεί από πλευράς πολιτικής προστασίας, σε ό,τι αφορά την δική μας αρμοδιότητα που είναι, τονίζω, συμπληρωματική, δώσαμε μεγαλύτερη έμφαση. Βεβαίως, την κύρια ευθύνη για τα θέματα αυτά την έχει το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και το Πυροσβεστικό Σώμα το οποίο έχει πλήρως ετοιμαστεί γι? αυτή την κατάσταση και από πλευράς εναέριων μέσων. Αυτά θα σας τα πει και ο κύριος Πολύδωρας. Αλλά συμπληρωματικά σε αυτό που είπε ο κύριος Φούρλας, εμείς, ως Πολιτική Προστασία, επισημάναμε και επισημαίνουμε αυτό το γεγονός για τον σχεδιασμό ο οποίος μας αναλογεί.
    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
    Ήθελα να ρωτήσω, αν έχετε ήδη κάποιες πρώτες επαφές με τον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Βλέπετε αντίστοιχη κατανόηση της ιδιαιτερότητας, δηλαδή υπάρχει μία κινητοποίηση και από την πλευρά τους;
    Π. ΦΟΥΡΛΑΣ:
    Εγώ τα τελευταία χρόνια, που ήμουν και Αρχηγός στο Πυροσβεστικό Σώμα, είχα μία συνεργασία άψογη με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Με ό,τι προβλήματα μπορεί να αναφύονταν.
    Ωστόσο, θέλω να σας πω τούτο: Κάθε χρόνο, και αυτό είναι ευχάριστο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση ευαισθητοποιείται και κινητοποιείται καλύτερα. Για αυτό έχουμε και καλύτερα αποτελέσματα. Ξέρετε, η συνεργασία όλων των φορέων μαζί δίνει τα καλά αποτελέσματα.
    Σαφώς το Πυροσβεστικό Σώμα, όπως προείπαμε, έχει την ευθύνη της δασοπυρόσβεσης, αλλά όλοι οι άλλοι βοηθούν επικουρικά. Και όσο πιο πολύ ανησυχούν και ευαισθητοποιούνται οι τοπικές κοινωνίες, τόσο καλύτερα αποτελέσματα έχουμε.
    Ξέρετε, υπάρχουν Δήμοι που είναι οργανωμένοι άριστα, έχουν μηχανισμούς φοβερούς και σχεδιασμούς επίσης. Όλα τούτα μαζί φέρουν τα καλά αποτελέσματα.
    Εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης σε όλους μας. Ωστόσο είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η Τοπική Αυτοδιοίκηση Α? και Β? βαθμός είναι οργανωμένη, έχει ευαισθητοποιηθεί μαζί με τους εθελοντές. Όλα αυτά ενεργοποιούνται και αναλαμβάνουν δράσεις μέσα από το Συντονιστικό Νομαρχιακό Όργανο που κατά την εγκύκλιο συνέρχεται τακτά και έκτακτα και εκεί ο καθένας αναλαμβάνει τις δράσεις του.
    Ένας συντονισμός, λοιπόν, όλων αυτών των φορέων φέρνει τα καλά αυτά αποτελέσματα. Και θα το επαναλάβω: Τα καλά αποτελέσματα της τελευταίας 5ετίας – 6ετίας δεν είναι μόνο από το Πυροσβεστικό Σώμα. Είναι από όλους τους φορείς.
    ΠΡ. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ:
    Να συμπληρώσω σε αυτό που είπε ο κύριος Φούρλας το εξής: Όσο περνάει ο καιρός, και εξαιτίας της ενίσχυσης του θεσμικού πλαισίου και των οικονομικών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ολοένα και περισσότερο η Τοπική Αυτοδιοίκηση ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της.
    Διότι, για να μην ρίχνουμε πάντα τις ευθύνες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, όταν τα προηγούμενα χρόνια τους ζητούσαμε να ασκήσουν αρμοδιότητες, αλλά στερούνταν πόρους, ήταν σαν να πετάγαμε απλώς την ευθύνη από την Πολιτεία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
    Τώρα η Τοπική Αυτοδιοίκηση και το θεσμικό πλαίσιο έχει και, τουλάχιστον, τους πόρους που της αναλογούν τους παίρνει.
    Σας είπα προηγουμένως ότι για πρώτη φορά φέτος θα έχουν κατανεμηθεί ανά Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α? βαθμού οι πόροι που τους αναλογούν -μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Απριλίου- για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες της πυρόσβεσης.
    Έτσι τα χρήματα που παίρνουν για να κόψουν π.χ. τα χόρτα στους δρόμους, να κάνουν δουλειές οι οποίες αφορούν την αποφυγή της έκρηξης πυρκαγιάς, θα τους δοθούν πολύ έγκαιρα.
    Δεν αρκεί όμως μόνον αυτό. Οι αρμόδιοι Περιφερειάρχες και το Συντονιστικό Νομαρχιακό Όργανο θα είναι εκεί, συνεχώς, για να βλέπουν αν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν εκτελέσει, με βάση τα χρήματα τα οποία παίρνουν, τις εργασίες τους.
    Αν χρειασθούν σε κάποιες περιπτώσεις Δήμων –ορεινών, παραδείγματος χάριν, εκεί που μπορεί να αντιμετωπίσουν, λόγω αυτού που είπα προηγουμένως, περισσότερες ανάγκες- περισσότερα χρήματα θα τα δώσουμε τα χρήματα αυτά επιβλέποντας και το τι γίνεται.
    Επίσης, θέλω να ευχαριστήσω τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης γιατί σε αυτή την πολύ μεγάλη και οργανωμένη προσπάθεια μείωσης και τελικής εξάλειψης των χώρων παράνομης εναπόθεσης απορριμμάτων, έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο.
    Όταν αυτή η Κυβέρνηση, μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια, κατάφερε να κλείσει 2.000 παράνομες χωματερές -και θα τις κλείσει όλες μέχρι το τέλος του 2007- αυτό δεν έγινε μόνο και μόνο γιατί το θελήσαμε και προσπαθήσαμε. Υπήρχε και η συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που ήταν σημαντική.
    Και δίνουμε μεγαλύτερη έμφαση ώστε να έχουν τα μέσα οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης -αλλά να επιβλέπουμε και εμείς- ώστε να φυλάσσονται όσοι απέμειναν. Και ιδίως εκείνοι που είναι κοντά σε δάση και δασικές εκτάσεις. Ακριβώς για να μην αποτελέσουν κίνδυνο για το καλοκαίρι.
    Τέλος, όλο αυτό το πρόγραμμα το οποίο κάναμε, το οποίο ήδη εκτελείται, για τα πρόσθετα έργα στο Βόρειο και Νότιο Αιγαίο, έγινε σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
    Το λέω σε εκείνους οι οποίοι μετά την Κυβερνητική Επιτροπή χθες σκέφτηκαν να πουν ότι «υπάρχει πρόβλημα και ότι έπρεπε να το δούμε νωρίτερα»! Επειδή δεν ξέρουν την κατάσταση -ούτε και φαίνεται μπόρεσαν ποτέ να καταλάβουν, ούτε στο παρελθόν, ούτε και τώρα- τι σημαίνει οργάνωση της Πολιτείας, τους λέμε ότι αυτά τα μέτρα που εξαγγείλαμε χθες για την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α? και Β? βαθμού στο Βόρειο και Νότιο Αιγαίο έχουν προγραμματισθεί ήδη από το τέλος Ιανουαρίου και τα μέσα Φεβρουαρίου, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
    Όλα αυτά έγιναν σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει αγαστή συνεργασία τα τελευταία χρόνια και η οποία θα συνεχιστεί ακόμα περισσότερο ιδίως όσο τις σχετικές ευθύνες θα τις παίρνουν περισσότερο, αφού τους δίνουμε τους σχετικούς πόρους. Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρέπει να βρουν με μεγαλύτερη αυτοτέλεια γιατί ξέρουν καλύτερα από το κέντρο ποιες είναι οι ανάγκες της περιοχής τους.
    Απλά τους είχαν εγκαταλείψει κάποιοι στην τύχη τους τα προηγούμενα χρόνια. Τώρα τους ενισχύουμε ώστε, όταν θα είναι έτοιμοι -και χωρίς να τους πετάμε την ευθύνη- να πάρουν την πρωτοβουλία στο ακέραιο πάνω τους. Όχι γιατί θέλουμε να μεταθέσουμε το πρόβλημα, αλλά γιατί ξέρουν καλύτερα τα προβλήματα και μπορούν να τα λύσουν και καλύτερα και ταχύτερα.
    Ευχαριστούμε πάρα πολύ.
    Π. ΦΟΥΡΛΑΣ:
    Μέσα στην εγκύκλιο σε μία σελίδα περιλαμβάνεται ένα κεφάλαιο που λέει ότι είμαστε σε άμεση επικοινωνία με το ευρωπαϊκό κέντρο για τις δασοπυρκαγιές. Και αν οποιοσδήποτε φορέας ή το Πυροσβεστικό Σώμα ή οποιοσδήποτε άλλος φορέας χρειασθεί βοήθεια μπορούμε να την έχουμε άμεσα.
    Όπως πέρσι, και πρόπερσι που μας ζήτησαν οι Γάλλοι, και οι Πορτογάλοι να τους στείλουμε αεροπλάνα και τους στείλαμε. Έτσι αν ζητήσουν οι φορείς, μπορούμε να έχουμε βοήθεια και από εκεί αν χρειασθεί.
    ΠΡ. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ:
    Ευχαριστούμε πάρα πολύ.

    ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

    Μου αρέσει!

  2. Εύκολο, πολυ εύκολο χρήμα, εύκολη εξαγορά και βιτρίνα.
    Θα μας πούν απο ποιά κονδύλια αφαιρέθηκαν ταχύτατα όλα τα χρήματα αυτης της εξπρές βοήθειας που με καταφανή προχειρότητα στήθηκε ;
    Θα μας πουν πώς και απο πού θα τα πάρουν πίσω μετά, όποιοι βγούν κυβέρνηση στις 16.Σεπτεμβρίου ;
    Θα μας πούν οτι ηταν έτοιμοι να βγάλουν απο τον κουμπαρά ΜΟΥ ενω δεν ήταν έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις πυρκαγιές ;

    Ντροπή.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s